Nieuws
0

Met een lowrider door Australië racen

Mischa Brendel

Vier Nederlandse teams met één missie: het winnen van de World Solar Challenge. Drie teams nemen het tegen elkaar en tegen teams uit andere landen op in de Challenger-klasse, waarbij de zelfontworpen zonnewagens in zo kort mogelijke tijd een afstand van 3.021 km moeten afleggen. Het vierde team racet in de Cruiser-klasse, waarbij er extra punten te verdienen zijn door de zonnewagen zoveel mogelijk te ontwerpen als echte gezinsauto.

Hoe goed een racewagen ook in elkaar is gezet, de coureur bepaalt in belangrijke mate het succes van de bolide. Bij de zonnewagens in de World Solar Challenge is dat niet anders.

Bij Solar Team Eindhoven, spreken ze niet over coureurs, maar over drivers. Een van die vier drivers is Dennis Struver. De drivers zijn wel enigszins geselecteerd op gewicht en lengte, maar minder streng dan bij de andere teams, die rijden in de Challenger-klasse. Struver: ‘De drivers mogen niet zwaarder zijn dan 80 kg, want het gewicht van de driver wordt tot 80 kg aangevuld, net als het gewicht van de passagiers.’ Want de Eindhovenaren nemen in hun Cruiser-klasse passagiers mee.

De grote overeenkomst met de andere teams is de hitte waarin de drivers rijden. Solar Team Eindhoven oefende daar in het begin in Australië al mee met de konvooiwagens, omdat zonnewagen Stella Era nog niet was gearriveerd. ‘We reden de 3.000 km lange route in tegengestelde richting. Om zoveel mogelijk oefenkilometers te maken, om met het konvooi te oefenen en om de route te leren kennen’, vertelt Struver. ‘Om de warmte te simuleren draaiden we in de auto die de zonnewagen simuleerde alle ventilatie dicht, dus het werd erg warm in die auto.’ De simulatie bleek wat overdreven, want toen het team eenmaal kon oefenen met de werkelijke zonnewagen, bleek deze beter geventileerd. Struver: ‘Stella Era hebben we zo ontworpen dat er tijdens het rijden binnenin de auto een koele luchtstroom ontstaat.’

Struver is een van de teamleden die, nadat hij aangaf wel te willen rijden in de race, werd geselecteerd. Dat selectieproces gebeurde op basis van een aantal vaardigheden: stressbestendigheid, rijvaardigheid, fitheid en kennis van de auto.

Stella Era vertoont veel overeenkomsten met een normale personenauto. Zo heeft de zonnewagen een normaal stuur, een gaspedaal, een rempedaal, een handremhendel, knipperlichten en een claxon. Toch zijn er ook verschillen met een normale auto, licht Struver toe: ‘Er zijn wel wat dingen die het anders maken. Er is geen stuur- en rembekrachtiging, dus het is net wat zwaarder werken in de auto. Ook het rijgedrag is anders, al is dat wel comfortabel genoeg om je hartstikke veilig te voelen.’

De drivers in Stella Era zitten heel laag. De auto is zo dicht mogelijk boven de grond ontworpen: de bodem zit 20 cm van de grond af en de driver en passagiers zitten direct op de bodemplaat.

Binnenkort vindt de scrutineering plaats, waaruit moet blijken dat Stella Era aan alle vereisten voldoet. Daarna staat de kwalificatie op het programma. Daarin maakt het team een afweging. Struver: ‘Aan de ene kant wil je niet te laat starten, want dan heb je minder last van de andere teams. Maar we willen vooral zo efficiënt mogelijk rijden.’ De puntentelling in de Cruiser-klasse hangt namelijk niet alleen af van hoe snel je rijdt, maar vooral ook van hoe efficiënt en innovatief de auto is. Zo speelt het aantal passagiers dat je meeneemt een belangrijke rol.

Struver begint de spanning inmiddels een beetje te voelen. ‘De lat ligt hoog: onze drie voorgangers hebben allemaal de wereldtitel te pakken gekregen. Maar ik ben nu vooral nog gefocust op de voorbereidingen.’

Onderwerp: Energie

Meer relevante berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×