Maersk heeft in 2023 eerste klimaatneutrale vrachtschip

Leestijd: 2 minuten

Hein van der Steur

De grootste maritieme vrachtvervoerder ter wereld, het Deense A.P. Møller-Maersk wil binnen enkele jaren varen met een klimaatneutraal vrachtschip. De eerste ‘carbon neutral container feeder’ moet in 2023 klaar zijn voor gebruik. “We willen bewijzen dat het kan.”

Het schip met een capaciteit van 2000 TEU gaat volgens vice-president en hoofd Decarbonisatie Morten Bo Christiansen varen met een verbrandingsmotor op een mix van (90 procent) e-methanol en (10 procent) biodiesel. Daarmee zou de Deense multinational de eerste rederij ter wereld worden met een vrachtschip dat bijna helemaal wordt aangedreven met een ‘groene’ synthetische brandstof.

“Met dit schip willen we bewijzen dat het kan”, zegt Bo Christiansen. “We starten met een klein schip om ervaring op te doen, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid. De motor in de feeder is op dit moment de grootste verbrandingsmotor die beschikbaar is voor deze brandstofmix.” Als de pilot een succes is, wil het concern meer schepen emissievrij maken. “Ook grote schepen als de Triple E (18.000 TEU, red.) gaan we dan verduurzamen”, aldus Bo Christiansen.

Maersk wil dat al haar 700 schepen (waarvan 300 in eigendom, red.) in 2050 helemaal CO2-neutraal varen. De multinational wil dit realiseren door de bouw van nieuwe emissiezuinige schepen en motoren in bestaande schepen aan te passen – retrofitten – aan nieuwe ‘groene’ e-brandstoffen, zoals methanol en ammoniak. Maersk heeft hiervoor een ‘decarbonisation’-afdeling opgericht. Hoofdtaak van de nieuwe afdeling, die zal bestaan uit 50 fte, is het verminderen van de CO2-uitstoot van de vloot van Maersk.

Voor de ontwikkeling van ‘groene’ brandstoffen heeft het concern ook een nieuw onderzoekscentrum opgericht. Volgens Bo Christiansen moet het ‘Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping’ een impuls geven aan de ontwikkeling van nieuwe brandstoffen en technologie. Grote concerns als Cargill, MAN Energy Solutions, Mitsubishi Heavy Industries, Siemens Energy en NYK Line behoren tot de investeerders.

Lees ook

Nieuwsbrief