Lufthansa doet proef met vliegende haai

Joop Wenstedt

Lufthansa heeft twee van zijn Airbus A340 passagiersvliegtuigen gedeeltelijke bedekt met een kunstmatige haaienhuid. Beide toestellen vliegen rond met acht vierkante strips van 10 bij 10 cm op romp en vleugels van een folie die haaienhuid imiteert.

Sinds begin jaren negentig experimenteert Airbus met materialen, die aan hun oppervlak haaienhuid imiteren. Immers, haaien glijden door het water dankzij hun zeer lage weerstand. Minuscule ribbels in de huid zorgen ervoor dat minder turbulente stromingen ontstaan, waardoor het voortbewegen makkelijker gaat.

Echter de haaienhuid is een zeer complex geheel, dat in het verleden lastig bleek na te maken. Vanwege de evolutie in de folie- en verftechnologie en onder druk van steeds stijgende brandstofprijzen is de belangstelling voor de mogelijkheden van de haaienhuid nu weer op de voorgrond gekomen. De belofte van één procent brandstofbesparing is aantrekkelijk.

Lufthansa Technik (LHT) werkt aan deze ontwikkeling in het kader van het Europe’s Clean Sky initiatief samen met Airbus, het Duitse Fraunhofer onderzoeksinstituut en de in Hamburg gevestigde verffabrikant Mankiewicz.

De specifieke eigenschappen van de huid worden nagebootst door groefjes van nano-afmetingen. Bij lage vliegsnelheden is het effect al aanwezig, maar bij hoge snelheden is de werking optimaal.

Na het verkrijgen van de juiste vorm van de nanopatronen, staan de onderzoekers nu voor het volgende probleem: hoe het oppervlak schoon te houden. Bij een haai zorgen visjes voor het schoon houden van de huid, die vliegen echter op tienduizend meter hoogte niet rond.

Het schoonhouden is extra moeilijk, omdat het onder extreme temperaturen moet gebeuren; van +35 °C op de grond tot dik -50 °C hoog in de lucht. De auto industrie gebruikt al verven met nanodeeltjes die het oppervlak schoonhouden. Uitdaging is echter dat dat gebeurt onder extreme omstandigheden, qua luchtdruk en snelheid.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required