Latexfalt geeft ZOAB een verjongingskuur

Mischa Brendel

Het Nederlandse bedrijf Latexfalt heeft een ‘verjongingscrème’ voor ZOAB (zeer open asfalt-beton) ontwikkeld, dat het wegdek binnendringt en de flexibiliteit van de hechtbruggen doet toenemen, wat de levensduur van het ZOAB aanzienlijk verlengt.

Onderzoek in samenwerking met Rijkswaterstaat, BAM-Wegen, de TU Delft en TNO toonde aan dat het behandelde ZOAB drie jaar na het inbrengen van dit bindmiddel nog steeds een verhoogde flexibiliteit had; Latexfalt geeft zelfs de garantie dat dit na vijf jaar nog zo is.

‘We brengen de coating met een speciale walstechniek aan in het ZOAB, zodat het indringt in de onderlaag en niet aan de banden blijft plakken, vertelt dr.ir. Bert Jan Lommerts, directeur van Latexfalt. Dat kan ’s nachts in een ‘rijdende colonne’ met een snelheid van 5 km/h, waardoor de verkeershinder wordt beperkt. Hierbij is het belangrijk om de coating niet te dik aan te brengen om zo de waterdoorlatende eigenschappen van het ZOAB niet te reduceren, maar volgens Lommerts is dat in het geval van Latexfalt goed gelukt.

Doordat het bitumen in ZOAB oxideert, wordt het broos en brokkelt het af. Het bindmiddel van Latexfalt brengt niet alleen nieuw bitumen aan in het zeer open asfaltbeton, maar verjongt het geoxideerde bitumen in het ZOAB ook. Lommerts: ‘In het bindmiddel bevinden zich speciale moleculen die ervoor zorgen dat het bitumen van het bindmiddel op de juiste plek in het ZOAB wordt aangebracht.’ Om welke moleculen het precies gaat, is een bedrijfsgeheim. ‘Maar we hebben nu met proeven aangetoond dat ons bindmiddel het oxidatie-effect van het bitumen in het ZOAB kan compenseren en de levensduur van een typische weg met 50 % kan verlengen.’ Met deze ‘typische weg’ bedoelt Lommerts een ZOAB-weg met normaal autoverkeer die gemiddeld circa tien jaar meegaat.

Of het verjongingsmiddel ook een tweede keer werkt, moet nog worden onderzocht, maar Lommerts heeft goede hoop dat dit wel het geval is.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required