Kort nieuws uit Duitsland

Leestijd: 2 minuten

Henk Tolsma

  • Autonoom rijdende auto’s
  • Gescheiden afvoersysteem voor grijs en zwart water
  • Industrie 4.0
  • Nieuwe voetbal van Adidas
  • Elektrisch aangedreven motor

Duitse ondernemingen bezitten 58 % van alle wereldwijde patenten op het gebied van autonoom rijdende auto’s. Dat blijkt uit onderzoek van het Institut der Deutschen Wirtschaft. Van de 2.838 patenten zijn er 768 in bezit van Duitse autobouwers, waarvan Audi er met 292 de meeste heeft. Duitse toeleveranciers hebben er 850. Dat laatste komt vooral op rekening van Bosch, dat alleen al 545 octrooien op dit gebied bezit. Google, dat veel aandacht krijgt met haar autonome wagentjes, scoort 198 patenten.

Een bestaand appartementengebouw in Lünen (Westfalen), waarin alle leidingen moeten worden vernieuwd, krijgt een gescheiden afvoersysteem voor grijs en zwart water. Het grijze water – uit douche, bad, wasmachine –verzamelt zich in een tank, waarna het dient voor toiletspoeling. Het daaruit voortkomende ‘zwarte water’ gaat naar een groenstrook voor het woongebouw en komt ondergronds terecht bij de wortels van de beplanting. Een eventueel overschot aan grijs water gaat na zuivering naar een beek.

Het Chinese Midea-concern heeft een bod uitgebracht op de aandelen van Kuka, Duitslands’ grootste robotbouwer. Dat verontrust de Duitse regering, omdat robottechnologie een grote rol speelt in het omvangrijke r&d-programma ‘Industrie 4.0’. Ze heeft daarom de Duitse auto-industrie gevraagd om ook een bod uit te brengen. De omzet van Kuka is gestegen van € 800 miljoen in 2009 naar € 3 miljard vorig jaar, waarvan de helft bij de auto-industrie. Kuka onderscheidt zich met haar reeks kleine robotjes, geschikt voor mkb-toepassingen.

‘Beau Jeu’ is de naam van de nieuwe voetbal van Adidas voor het EK in Frankrijk. Deze is grotendeels gelijk aan de Brazuca, de Adidas-bal voor het WK van 2014 in Brazilië. Uiteraard voldoet de Beau Jeu aan alle UEFA-regels, maar soms stelt Adidas strengere eisen. De afwijking van de ideale rondheid bedraagt slechts 1,3 %, terwijl de UEFA minder dan 1,5 % eist. Productie vindt grotendeels machinaal plaats in China. Het Duitse nationale team heeft al enkele maanden geoefend met de Beau Jeu.

De Light Rider, een elektrisch aangedreven motor, is 35 kg lichter dan soortgenoten. Het frame is minimaal geconstrueerd, met alleen materiaal op die plaatsen waar het krachten moet opnemen. Het voertuig rolt vervolgens uit een 3d-printer. Het printmateriaal is Scalmalloy, een lichte en sterke legering van aluminium, magnesium en scandium, die speciaal voor 3d-printen is ontwikkeld. De Light Rider is een demonstratieproject van Airbus-dochter APWorks uit Taufkirchen, die slechts vijftig exemplaren à € 50.000 maakt.

Lees ook

Nieuwsbrief