Kort nieuws ingenieursbureaus

Benno Boeters

Zout asfalt – Fugro vindt scheepswrak – Lijn Groningen-stad – Herinrichting stationsgebied Leeuwarden – Nieuwe raamcontracten Grontmij

Zout asfalt werkt, zo kon Iv-Infra vaststellen tijdens de kortdurende vrieskou van medio januari. Het gaat om zout dat ín het asfalt werd gemengd toen het wegdek van fietsbrug De Snelbinder in Naaldwijk afgelopen zomer werd opgebracht. Aannemer Mourik experimenteert met deze nieuwe manier van ijsvrij houden. De wegenbouwer mengt ‘diverse zouten’ door het nog aan te brengen asfalt. Die lossen langzaam op en zorgen ervoor dat bij temperaturen tussen 0 en -5 °C water niet bevriest (bij niet al te grote luchtvochtigheid), of – wanneer het nog kouder wordt – ijs en sneeuw makkelijker te verwijderen zijn. Volgens een woordvoerder van Mourik is de hoeveelheid zout die in tien jaar tijd uit het wegdek spoelt – ook bij een zomers regenbuitje – minder dan het strooizout dat bij vorst nodig is op een conventioneel wegdek. En na tien jaar is het tijd voor een nieuwe toplaag, al dan niet met zout. De provincie Zuid Holland besteedde de pilot met dit asfalt en de aanleg van de fietsbrug aan volgens de Best Value-aanpak.

Fugro vindt scheepswrak

De Havila Harmony, een onderzoeksschip van Fugro dat in de Indische Oceaan speurt naar het verdwenen vliegtuig van Malaysia Airlines (vlucht MH370), is gestuit op een meer dan honderd jaar oud gezonken stalen zeilschip op de oceaanbodem, ongeveer 3.900 m diep. De duikrobot Echo Surveyor II heeft met een hoge-resolutiesonar de contouren van het scheepswrak in kaart gebracht. In het persbericht geeft Fugro toe dat deze vondst niet is wat men zoekt, maar wel de aantoont dat het speurwerk met sonar en nadere inspectie met de duikrobot werkt.

Railinfra Solutions en Verebus ontwierpen voor Prorail het meest noordelijke spoortraject van Nederland, langs de Eemshaven in de provincie Groningen. Een deel ligt zelfs in buitendijks gebied; op asfalt voor een ‘goede spoorligging’ en om ‘de waterdichtheid van de dijken te garanderen’. De lijn Groningen-stad, via Roodeschool (nieuwe halte) naar Eemshaven eindigt in Nederlands noordelijkste treinstation, bij de aanlegplaats voor de veerboot naar het Duitse Borkum. Begin 2018 zouden passagiers zo met trein en veerboot naar dit waddeneiland moeten kunnen reizen. Railinfra Solutions is een samenwerking van Royal HaskoningDHV, Witteveen+Bos en DB International. Prorail start nu een aanbesteding op basis van dit ontwerp.

Grontmij is samen met K. Dekker Bouw & Infra/Sofia Engineering Bouw en Infra begonnen met de herinrichting van het stationsgebied in Leeuwarden. De wandelroute naar het stadscentrum moet aantrekkelijker en logischer, de fietsenkelder krijgt er 1.500 plaatsen bij en het busstation wordt vernieuwd. Per dag gaan zo’n 18.000 passagiers het treinstation in en uit; 2.100 bussen per dag voeren reizigers af en aan. Grontmij doet de vergunningen, het omgevingsmanagement en de voorbereidende bouwkundige en civieltechnische engineering.

Met de waterschappen Aa en Maas, Brabantse Delta, Delfland en Schieland-Krimpenerwaard sloot Grontmij op 27 januari nieuwe raamcontracten voor ‘integrale technische advisering’ voor de komende twee jaar. Het gaat vooral om ingenieursdiensten op het gebied van waterbouw, dijken, waterbeheer, afvalwater, onderhoud aan watergangen en wegen.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required