Fotocredit: Fountain Fuel Amersfoort
Fotocredit: Fountain Fuel Amersfoort

Kabinet investeert in meer waterstoftankstations

Leestijd: < 1 minuten

Het kabinet steunt waterstof als brandstof voor vrachtwagens en ander zwaar verkeer. Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) roept daarom een subsidieregeling van 22 miljoen euro in het leven voor meer waterstoftankstations en 20 tot 25 bijbehorende vrachtwagens.
“Ik zie waterstof als schone brandstof voor met name vrachtwagens erg zitten”, stelt Heijnen. ‘Zwaar verkeer kan op waterstof veel kilometers maken, zonder uitlaatgassen.” Ze volgt daarmee de lijn van de EU, die wil dat langs de snelweg elke 100-150 kilometer en bij de grote stedelijke knooppunten een waterstoftankstation moet komen.

Er zijn in ons land momenteel veertien waterstoftankstations, die lang niet allemaal zijn ingericht op zware vrachtwagens. Dat er weinig van die stations zijn, vormt een drempel om te investeren in waterstofvrachtwagens. En omdat er weinig vrachtwagens rijden, is het niet aantrekkelijk een waterstoftankstation te openen. Dit kip-ei probleem wil Heijnen doorbreken met een subsidieregeling. Subsidie is nodig, omdat investeren in waterstofvrachtwagens of -bussen een stuk duurder is dan in hun broertjes en zusjes op diesel.

De subsidieregeling gaan naar verwachting begin 2024 van start. Kern is dat plannen subsidie krijgen als zowel een tankstation gebouwd wordt, als de bijbehorende vrachtwagens aangeschaft worden. Gemiddeld zo’n 20-25 per tankstation. Dat kan ook in samenwerking tussen partijen. Zo komt vraag en aanbod tegelijkertijd tot stand, en kunnen op steeds meer plekken in het land rendabele waterstoftankstations het levenslicht zien.

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required