Installatieschip Van Oord krijgt vorm

Mischa Brendel

De Nederlandse baggeraar Van Oord maakte eind vorig jaar bekend een transport- en installatieschip voor de aanleg van offshore windparken te laten bouwen bij de Duitse werf Sietas in Hamburg. Intussen is ook bekend geworden dat een consortium bestaande uit Siemens en Interschalt de voortstuwing en enkele andere elektrische systemen voor het schip gaat leveren.

Het consortium levert onder meer de generators en de dieselelektrische voortstuwing voor het schip. Ook wordt het vaartuig uitgerust met Siship Imac, een automatiseringssysteem van Siemens. Dit systeem houdt de elektrische systemen aan boord van het schip nauwkeurig in de gaten.

Het schip wordt 139 meter lang, 38 meter breed, krijgt een ontwerpdiepgang van 5,7 meter en zal een vaarsnelheid van zo’n twaalf knopen hebben. Sietas is de eerste Duitse scheepswerf die een dergelijk schip bouwt. De scheepsbouwer levert het vaartuig in september 2012 af aan Van Oord, die het in zal zetten voor de aanleg van offshore windparken in de Noordzee en de Oostzee. Het laadvermogen van het schip bedraagt maximaal 6.500 ton in deadweight tonnage (de som van de gewichten van lading, brandstof, drinkbaar water, provisie, passagiers en bemanning). Verder is het schip in staat te werken tot dieptes van 45 meter en krijgt het vaartuig een kraan die negenhonderd ton tot een hoogte van 120 meter kan tillen en een reikwijdte heeft van dertig meter. Aan boord zijn er accommodaties voor 74 mensen.

Bij de bestelling heeft Van Oord tevens een optie genomen op een tweede transport- en installatieschip.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required