Mischa Brendel
TW publiceert aanstaande vrijdag de Ingenieursbureau Top 50, we blikken alvast vooruit met mooie ingenieursprojecten die deelnemers aan ons doorgaven. Deze keer een project van Iv-Infra
De nieuwe Prins Clausbrug die in Dordrecht verrijst, is allesbehalve standaard. Het architectonisch ontwerp van René van Zuuk trekt de aandacht. Maar het meest bijzondere zijn de bewegingen van de ballastmast en pendelstaaf van de 141 m lange fiets- en voetgangersbrug wanneer deze opengaat. De in opdracht van de gemeente Dordrecht ontwikkelde brug is na een prijsvraag tot stand gekomen.
Het constructieve ontwerp en de uitvoering liggen in handen van bouwcombinatie Dura Vermeer en Hillebrand en zij schakelden Iv-Infra in om het referentieontwerp tot een integraal definitief en uitvoeringsontwerp te brengen.
De brug bestaat uit twee stalen aanbruggen en een beweegbaar deel (het val) van bijna 50 m lang, gemeten vanaf de draai-as. De aandrijving van de diagonaal over de vaarweg geplaatste brug is hydraulisch. Bijzonder aan het ontwerp is dat het val bij het openen van de brug om de draai-as in evenwicht wordt gehouden door een systeem bestaande uit een rechtopstaand scharnierende ballastmast, overeind gehouden met een pendelstaaf.
‘Bij het openen en sluiten maakt de brug een prachtige beweging, waarbij de mast eerst vooroverbuigt en daarna weer terugkomt’, aldus architect Van Zuuk. ‘Dat betekent dat de ballastmast bij opening naar het val toe beweegt en dan samen met het bewegende val tot stilstand komt op 85 graden. Bij sluiting blijft de ballastmast de eerste 45 graden van de beweging bij het val, waarna de mast zich majestueus opricht.’ De verwachte oplevering van de brug is dit najaar.