Inductielus voor de e-bus

Armand van Wijck

Systeemoperator Proov en Liandon, onderdeel van netbeheerder Alliander, zijn een tienjarige samenwerking aangegaan om draadloos elektrisch laden op de kaart te krijgen.

‘Onze focus ligt momenteel op stadsbussen’, stelt Arnaud van der Sluis, oprichter van Proov. ‘Wij leveren de techniek en Liandon verzorgt het ontwerp van de infrastructuur; denk aan hoe dik de kabels moeten zijn, waar ze moeten liggen en hoe we alles kunnen koppelen aan smartgrids.’

Het systeem werkt met een inductielus in de grond onder de weg en een inductieadapter aan de onderkant van een bus. Een communicatiesysteem in de bus geeft aan een elektriciteitskastje door dat de bus boven de lus staat. Op dat moment geeft het kastje stroom aan de lus en zakt de adapter naar de grond wanneer de bus stilstaat. Een omzetter in de bus maakt van het magnetische veld weer stroom voor de accu. ‘Dankzij dit systeem kunnen we gelegenheidsladen’, stelt Van der Sluis. Door inductielussen aan te brengen bij een aantal bushaltes, kan een bus bijladen wanneer hij stopt.

Naast het gemak biedt draadloos laden volgens Van der Sluis nog meer voordelen. ‘Een snelle laadpaal heeft een vermogen van 50 kW, maar met inductieladen bereiken we vermogens tussen de 120 en 150 kW. Daar heb je normaal gesproken veel te dikke kabels voor nodig.’ Daarnaast kan het systeem ook terugleveren aan het net, waardoor de bussen kunnen dienen als een elektriciteitsbuffer.

Proov heeft in 2009 het systeem al getest in Utrecht en in Den Bosch ligt de volledige infrastuctuur er al klaar voor. Van der Sluis: ‘Het moet nu grootschalig worden toegepast en zal ook voor personenauto’s interessant zijn. Wij geloven dat mensen uiteindelijk liever draadloos laden dan met een stekker.’

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required