Houten loopbrug bij station Zwolle vol noviteiten

Leestijd: 3 minuten

De nieuw te bouwen loopbrug bij station Zwolle is niet alledaags. Hout is het belangrijkste materiaal, ook voor de liftkoker, terwijl de brug ook ruimte biedt aan groen en water. Ook door zijn S-vorm zal de brug een opvallende verschijning zijn. De houten brugdekconstructie levert hiermee 60% minder CO2-uitstoot ten opzichte van een stalen brug.

Een ‘baanbrekend ontwerp’ noemt ontwerp- en ingenieursbureau ipv Delft de nieuw te bouwen houten brug bij station Zwolle zelf. Daar staat Ronald Rozemeijer, namens IPV Delft projectleider en senior-ontwerper bij het ontwerp van de brug, nog steeds achter. “Dat blijkt ook wel uit de aanbesteding. Een aantal grote aannemers hebben niet ingeschreven, omdat ze de ervaring missen van bouwen met grote houten liggers.” Midden november werd bekend dat Dura Vermeer de brug zal bouwen.


IPV Delft is met landschapsarchitecten Karres en Brands en het Duitse Ingenieurbüro Miebach, gespecialiseerd in houten bruggen, verantwoordelijk voor het ontwerp, terwijl de gemeente Zwolle en ProRail ook nog betrokken worden. “Dat is goed gegaan,” vertelt Rozemeijer, “omdat we hetzelfde doel voor ogen hadden. De moeilijke dingen zaten hem in de nieuwe dingen, bijvoorbeeld het houten dek, omdat je dan iets innovatiefs doet.”


Dat begint bijvoorbeeld met de vier houten parallelle liggers, die elk zijn opgebouwd uit vier 1,34m hoge en 34m lange delen van gelamineerd (block-bonded glulam) van Europees zachthout. “Het Europees zachthout noemden we expliciet, omdat het een duurzame keuze is. In Nederland wordt traditioneel altijd met hardhout gewerkt, zachthout is voor ons wat vreemd om in weg- en waterbouw te gebruiken.”

De buitenste liggers lopen daarom van boven naar beneden gezien naar binnen toe. “Anders worden de liggers nat en schijnt de zon erop. Ook de brugrand waar de leuning op staat is zo ontworpen dat deze het houten dek beschermd. De handregel, die wel bloot staat aan regen en zon, is van Accoya, dat door acetylering is verduurzaamd. Dat gaat wel 50 jaar mee.”

Log in of abonneer je op Technisch Weekblad om verder te lezen.

Klik hier en krijg direct toegang tot de premium-artikelen.

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required