Holle sleuven tegen weglawaai

Indra Waardenburg

Onderzoeker dr.ir. Ysbrand Wijnant van de faculteit construerende technische wetenschappen van de Universiteit Twente heeft een nieuwe manier bedacht om het lawaai van langsrijdende auto’s te verminderen.

Hij plaatste diffractoren, holle sleuven, langs de kant van de Knalhutteweg in Enschede, die zorgen dat het banden­geluid onder een hoek van dertig graden naar boven wordt afgebogen.

Tijdens de proef bleek het geluid langs de kant van de weg met twee à drie decibel af te nemen. ‘Het idee is al wat ouder, zo’n vier jaar, en na uitgebreide computersimulaties en metingen in een anechoïsche ruimte (dode kamer red.), zijn vorig jaar de eerste proeven in de praktijk uitgevoerd’, zegt Wijnant.

De onderzoeker ziet voornamelijk mogelijkheden voor provinciale wegen. Wijnant: ‘De diffractoren hebben het meeste effect bij een snelheid die hoger ligt dan 40 tot 50 kilometer per uur. Bij lagere snelheden overstemt het geluid van de motor het band-weglawaai.’ Volgens Wijnant zullen de sleuven echter nooit de geluidschermen langs de snelweg vervangen. ‘De diffractoren werken meer als een aanvulling voor stil wegdek. Een weg met enkellaags zoab (Zeer Open Asfaltbeton, ‘fluisterasfalt’, red.) voorzien van deze holle sleuven kan dan eenzelfde geluidsreductie hebben als dubbellaags zoab’, aldus Wijnant.

Voor een verdere ontwikkeling van het product richtte Wijnant de UT spin-off 4 Silence op. De onderzoeker verwacht een uiteindelijke geluidsreductie van vier decibel, wat een halvering van het geluid zou betekenen. Een pilot langs een nieuwe rondweg bij Hummelo in de
Achterhoek moet deze verwachting waar­maken.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required