Hoger brugdek in boogbrug New Jersey

Teake Zuidema

Eind februari reden automobilisten voor het eerst over een nieuw brugdek van de Bayonne Bridge, een stalen boogbrug over New Jersey’s Kill van Kull.

‘Dit project is een unicum in de geschiedenis van de bruggenbouw’, zegt Steven Plate, woordvoerder van de Port Authority of York en New Jersey. ‘Het nieuwe brugdek hangt 22 m boven het oude in de bestaande stalen boog. Deze ingreep was nodig om de doorvaarthoogte te verhogen zodat neo-Panamaxschepen de havens van Newark en Staten Island kunnen bereiken.’

Toen de Bayonne Bridge in 1931 opende was het met een overkapping van 510 m de langste stalen boogbrug ter wereld. In 2000 concludeerde de Port Authority of New York and New Jersey dat de doorvaarthoogte van 46 m een belemmering zou zijn voor de grotere schepen die New Jersey zouden aandoen na de geplande verbreding van het Panamakanaal. Het US Army Corps of Engineers bedacht om voor € 1,2 miljard een hoger brugdek te bouwen met een doorvaarhoogte tot 66 m.

Een joint-venture van Skanska Koch en Kiewit Infrastructure begon in mei 2013 met het Raise the Roadway-project dat in 2017 klaar zou moeten zijn. Plate: ‘Het was duidelijk dat de brug tijdens de verbouwing, afgezien van een aantal onderbrekingen, open moest blijven voor het verkeer. Dat maakte het project erg complex.’ In de eerste fase werden op betonnen pijlers aan weerszijden van de brug nieuwe gecantileverde aanvoerwegen aangelegd pal boven de bestaande rijstroken.

Met behulp van BIM (building information modeling) en LIDAR-scans is de stalen boog in kaart gebracht inclusief de exacte locaties van alle klinknagels, balken, kabels en spanten. Men testte 250 staalmonsters op vloeispanningen. Vervolgens versterkte men de boog met 12.500 ton nieuw staal. Zo’n 110.000 oude klinknagels zijn vervangen door hogesterktebouten. Plate: ‘De brug is oorspronkelijk ontworpen voor windsnelheden tot 150 km/h. Na de versterking is dat 205 km/h.’

Na het gedeeltelijk verwijderen van het oude brugdek, kon men de stalen prefab segmenten van het hogere dek ophijsen met behulp van een kraan die over de top van de boog rolde. Oude kabels werden vervangen door kortere kabels voor de ophanging van het nieuwe dek. ‘Je kunt het werk dat onze crews daarbij uitvoeren vergelijken met dat van koorddansers 80 m boven het water’, zegt Ryan Clayton, vicepresident van Skanska Koch.

Eind februari opende de eerste helft van het nieuwe dek. In de komende maanden wordt het oude brugdek compleet verwijderd. Het hele project moet nu in 2019 klaar zijn, wanneer ook de tweede helft van het nieuwe brugdek opengaat en het verkeer de beschikking krijgt over vier rijstroken en een fietspad. Volgens Plate is de begroting met 15 % overschreden.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required