High Tech Campus bouwt groot smart grid voor e-auto’s

Thomas van de Sandt

In Eindhoven zijn de eerste laadpunten voor een grootschalig smart grid op de High Tech Campus in gebruik genomen. De ict-infrastructuur die voor het slimme netwerk wordt ontwikkeld, moet het mogelijk maken om meer elektrische auto’s te laden op het bestaande energienetwerk.

Daarnaast moet het smart grid het toenemend aantal duurzame energiebronnen op het terrein (zon en wind) optimaal koppelen met de energievraag vanuit de elektrische auto’s. De communicatieboodschappen tussen laadpunt en de cloud zijn vastgelegd in een open standaard: het Open Smart Charging Protocol.

‘Bijzonder is de schaal waarop wij dat doen’, vertelt Jaap Willems van DAUT Milieu, een van de initiatiefnemers van het project High Tech Campus: The world's smartest grid! ‘Binnen anderhalf jaar willen we groeien naar 200 auto’s, met bijbehorende laadpunten.’ Een ander initiatief, VIBe genaamd, stimuleert medewerkers van de High Tech Campus om elektrisch te gaan rijden, zodat er ook voldoende e-auto’s voor het project beschikbaar zijn.

High Tech Campus: The world's smartest grid! is in eerste instantie een ict-project. Enexis en de TU/e ontwikkelen een algoritme dat een 24-uursvoorspelling maakt van de drukte op het elektriciteitsnetwerk. Op basis van deze informatie kunnen de laadpalen maximaal gebruik maken van de beschikbare energie. Zo kan men met veel minder dikke stroomkabels, meer auto’s laden.

VIBe – Vehicle for Innovation Brabant elektrisch – werkt intussen aan de voertuigtelematica. Ook hier ligt de focus op het standaardiseren van de communicatie tussen de cloud en in dit geval het voertuig. ‘Op deze manier heeft niet iedere in-car technologie zijn eigen geïsoleerde communicatielijn nodig en kunnen bedrijven daadwerkelijk gaan concurreren op serviceniveau’, aldus Willems.

Dat raakt ook aan het overkoepelende doel van het project: een business case ontwikkelen voor elk van de deelnemers; behalve de eerdergenoemde partijen zijn dat de High Tech Campus Eindhoven, Driessen Autolease en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij. ‘De vraag is vooral wie kan profiteren van de meerwaarde van een slim netwerk’, zegt Willems. ‘Het is nog een hele uitdaging om daarin voor alle partijen voldoende perspectief te bieden.’

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required