redactie
Op het bouwterrein van Maasvlakte-2 is onlangs letterlijke de weg vrijgemaakt voor het verplaatsen van de MV-heistelling.
Deze machine heit MV-palen, stalen H-profielen die zich met behulp van grout (een mengsel van cement en water) hechten aan de grond. De palen dienen in dit geval om de kademuren aan te verankeren. De heistelling is in zijn geheel verplaatst van de toekomstige containerterminal van Rotterdam World Gateway naar de toekomstige terminal van APM Terminals. De machine van circa 70 meter lengte en 15 meter breedte weegt zo’n 300 ton.
Â
In de loop van dit jaar worden alle bouwstromen tegelijk actief. Naast het aanbrengen van zand en steen wordt er gewerkt aan de kademuren, wegen en viaducten. Ook wordt er aan nutsinfrastructuur gewerkt en zal er begonnen worden met de aanleg van de spoorlijn. De fase van grootschalig zand aanbrengen vanuit zee is voorbij. Later dit jaar laten de zandzuigers zich wel weer zien. Van de 240 miljoen kubieke meter zand die nodig is, moet nog zo’n 50 miljoen kuub worden aangebracht.