Glaskoepel geeft Antwerpen adem

Benno Boeters

De A1/E19 bij Antwerpen is één van de drukste wegen in Europa. De Belgische havenstad zoekt al jaren naar oplossingen om de ring te sluiten en verkeer via de linkeroever van de Schelde te leiden. Maar de havens en dichte bebouwing maken de ontwerpen zeer complex. Een langgerekte brug, de Lange Wapper, is in een referendum afgewezen.

Twee ‘burgercollectieven’, StRaten Generaal en Ademloos, belegden op 7 maart een bijeenkomst in het Provinciehuis om alternatieven onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld het ‘intunnelen’ van de bestaande verkeersader, zoals ook in Madrid met de M30 is gebeurd. Ir. László Vákár van Movares presenteerde het ontwerp voor ‘De Duurzame Weg’: niet een donkere tunnel van beton maar een daglichtdoorlatende glazen overkapping.

‘Zet een glazen stolp over de weg en je hebt daarbuiten geen uitstoot meer en het geluid neemt af met twintig dB(A), ofwel een factor honderd. Om te voorkomen dat bij de tunnelmonden concentraties van uitlaatgassen en fijnstof ontstaan, installeer je zuiveringsapparatuur. Metingen bij een tunnel in Oostenrijk tonen aan dat ruim negentig procent van het fijn en ultrafijn stof door filters is af te vangen’, stelt Vákár.

Een glazen koepel over de weg genereert bovendien energie. Zonlicht en de warmte van de auto’s maken de glazen tunnel een broeikas. ‘Met koelleidingen in het asfalt kun je de warmte afvangen en opslaan in grondwaterbuffers. Daarmee koel je het wegdek in de zomer en hou je het in de winter vorstvrij. Dan hou je nog circa 95 procent van de warmte over om woningen naast de weg te verwarmen. Per kilometer snelweg van twee keer drie rijstroken is het mogelijk drieduizend woningen te verwarmen’, aldus Vákár.

Een glazen kap is volgens Movares een factor twee tot 2,5 goedkoper dan een tunnel van beton, inclusief de installaties voor koeling/warmte, veiligheid, ventilatoren en reiniging van het glas.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required