Gezocht: innovatieve mkb’er

Leestijd: 3 minuten

Indra Waardenburg

‘Ik doe maar één ding per jaar en voor de rest leef ik van de rente.’ Zo trapte dagvoorzitter en animator Dolf Janssen op 13 maart het evenement ‘Technologie zoekt ondernemer’ voor een derde keer af. Tijdens dit evenement presenteerde TNO, in het kader van zijn Small Business Innovation (SBIR) programma, twintig productideeën.

Het SBIR-programma richt zich op (toekomstige) ondernemers die bereid zijn om ideeën van TNO verder te ontwikkelen en op de markt te brengen. TNO biedt hen hierbij de technologische en financiële ondersteuning die ze nodig hebben. ‘Je staat er als ondernemer niet alleen voor. Maak gebruik van de kennis van TNO.’ Dit is de belangrijkste tip die Freena Eijfinger ondernemers wil meegeven. Naar aanleiding van de SBIR-ronde 2009 startte zij het bedrijf Autitouch, dat software gaat leveren voor het sneller en beter diagnosticeren van autisme.

In tegenstelling tot vorig jaar waren niet alle productideeën van TNO. Deltares kwam als nieuwkomer met een idee voor het sneller detecteren van toxische blauwalg. Met behulp van een mobiele gereedschapskist kunnen onderzoekers ter plaatse genen isoleren, waardoor eerder uitsluitsel over een eventuele gevaarlijke situatie mogelijk is.

‘Wij maken gebruik van dit evenement om in contact te komen met ondernemers’, vertelt Miguel Dionisio Pires, ecoloog bij Deltares. ‘De mkb’er die voor dit project gaat, krijgt dan ook geen bijdrage van TNO.’ Pires geeft aan dat je als ondernemer contact zal moeten maken met bijvoorbeeld waterschappen. ‘Samenwerken is de sleutel voor dit project.’

Tijdens twintig elevator pitches (zeer korte presentaties) presenteerden de experts hun ideeën aan de aanwezige ondernemers, waarna Janssen semi-domme vragen stelde om het wetenschappelijke verhaal ook begrijpelijk te maken voor de leek. De techniek van de gepresenteerde projecten bleek veelal in een ver gevorderd stadium te zijn; van de meeste productideeën waren prototypes beschikbaar.

‘We willen toch een soort van basis leggen voor het bedrijf’, vertelt Mario van der Linden, projectleider bij het SBIR-programma. ‘Vanuit voorgaande jaren hebben we geleerd dat we het vrij simpel moeten houden. We hebben aantoonbare techniek die een bepaalde impact heeft op de maatschappij. Het moet alleen nog op de markt komen.’ Van de twintig ideeën zijn er ook al vijftien door TNO gepatenteerd. ‘In een later stadium kan de geïnteresseerde ondernemer ervoor kiezen om het patent over te kopen’, aldus Hans Bouman, licentiedeskundige bij TNO.

Naast de nieuwe productideeën maakten ondernemers kennis met succesvolle producten uit eerdere SBIR-rondes. Die van vorig jaar heeft zes deelnemers (het maximale aantal) opgeleverd. Daaronder het bedrijf Sensetech, dat het idee van TNO om stofdeeltjes in cleanrooms te meten, verder uitwerkt. Opvallend genoeg haalden de productideeën gebaseerd op plasmatechnologie, waar vorig jaar de meeste interesse naar uitging, de eindstreep niet.

Dit jaar dan ook geen plasmatechnologie, maar veelal oplossingen voor praktische problemen, zoals het vinden van een werkplek bij een bedrijf dat zich richt op flexwerken of het flexibel blinderen van ramen. Het laatstgenoemde project maakt gebruik van een coating die een dun laagje rubber bevat. Met behulp van een schakelaar is deze coating onder spanning te brengen, waardoor het rubber gaat rimpelen en het licht gedimd wordt. Als de elektrische spanning eraf gaat, trekt het rubber laagje weer recht en kan het licht weer naar binnen vallen. Voor het zonweren bij kassen komt TNO met een ander (goedkoper) systeem, waarbij men een suspensie van calciumcarbonaat in water over het glas laat vloeien.

Eind dit jaar wordt duidelijk welke projecten het mkb oppikt. Tot 17 april hebben geïnteresseerde ondernemers de tijd om hun interesse kenbaar te maken. Vervolgens beslist TNO in juni samen met technologiestichting STW welke twaalf bedrijven een haalbaarheidsstudie mogen uitvoeren. Eind december blijkt uiteindelijk welke bedrijven doorgaan met de daadwerkelijke ontwikkeling van het product. Van der Linden: ‘Vanwege de opkomst en de gepresenteerde productideeën verwacht ik dat we het maximum van zes bedrijven wel halen.’

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required