Gewapend asfalt voor bruggen en viaducten

Leestijd: < 1 minuten

Indra Waardenburg

Het ingenieursbureau van de gemeente Amsterdam (IBA), roosterproducent Dejo en asfaltbedrijf SBO hebben, na verschillende buig- en hechtproeven in het laboratorium, de eerste praktijkproef met gewapend asfalt succesvol uitgevoerd. Dit asfalt bevat een stalen rooster en is bedoeld om de levensduur van bruggen en viaducten te verlengen.

Voor de proef vervingen de drie bedrijven afgelopen winter een deel van het asfalt op het Dejo-terrein met gewapend asfalt. Maanden na het aanbrengen van het nieuwe type asfalt kon er geen schade ontdekt worden, wat normaliter wel het geval is door het vrachtverkeer dat over het terrein rijdt.

IBA ontwikkelde de rooster-in-asfalt-methode nadat Rijkswaterstaat in 2009 een prijsvraag uitschreef voor alternatieven voor het verstevigen van infrastructurele werken. Momenteel maakt Rijkswaterstaat hiervoor gebruik van beton. De kosten van IBA’s methode liggen waarschijnlijk 15 % lager en het aanbrengen van het gewapend asfalt is minder ingrijpend dan beton. Het is mogelijk om de nieuwe deklaag op een afzonderlijke rijstrook aan te leggen, waardoor er minder sprake is van verkeershinder.

Het 7 cm dikke pakket bestaat uit vijf lagen. Nadat de bestaande asfaltlaag is weggefreesd en de eventuele schade aan brug of viaduct gerepareerd is, wordt een bitimineus membraan aangebracht. Op dit membraan komen de stalen roosters, die vervolgens gevuld worden met giet­asfalt. Een tweede membraan en een asfaltdeklaag vormen de bovenlaag van het vernieuwde wegdek.

De partners hopen dit jaar een brug of viaduct uit te mogen rusten met hun product.

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required