Geluidsmeting voorkomt problemen diepwand

Thomas van de Sandt

De mogelijke gevolgen van zwakke plekken in diepwanden zijn sinds de problemen met metrostation Vijzelgracht in Amsterdam pijnlijk duidelijk geworden. Bij de aanleg van de nieuwe spoortunnel in Delft laat Combinatie Crommelijn nu zien hoe het ook kan: de aannemerscombinatie spoorde met een nieuwe akoestische meettechniek een zwakke plek in een diepwand op en kon deze tijdig dichten.

De gebruikte techniek heet Cross-hole Sonic Logic (CSL) en komt over uit de VS. Nieuw is echter om met CSL de voegen tussen damwandpanelen te controleren. Het systeem bestaat uit een viertal meetbuizen dat van tevoren aan beide kanten van de voeg aan de wapening is bevestigd. Als de diepwand eenmaal is gestort, kan de aannemer door de verschillende buizen geluidsbronnen en microfoons laten zakken en over de hele hoogte metingen doen. Uit de tijd die het geluid erover doet om van zender naar ontvanger te komen, is op te maken of het tussenliggende beton van goede kwaliteit is.

De metingen in Delft wezen op een fors gat in een van de voegen. De Combinatie Crommelijn besloot met jetgrout het gat te dichten. ‘Inmiddels is de locatie ontgraven en is iedereen het erover eens dat die preventieve reparatie de juiste keus was’, aldus Rodriaan Spruit, geotechnicus van gemeentewerken Rotterdam. Hij doet in Delft promotieonderzoek naar meetmethodes om zwakke voegen in diepwanden op te sporen.

De akoestische meting heeft zich nu in ieder geval bewezen, denkt Spruit. ‘Na proeven in Rotterdam en deze vuurdoop in Delft is de conclusie die je moet trekken dat je het altijd moet doen als je enigszins in de buurt van bebouwing diepwanden aanlegt. De kosten vallen weg tegen de bouwsom, er is nauwelijks impact op de productie en je voorkomt er potentieel ernstige schade mee.’

Tijdens zijn promotieonderzoek diept Spruit nog twee methodes verder uit: één met glasvezels en één met het meten van elektrische weerstand.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required