Rob van Ginneken
Renault lanceert deze maand de volledig elektrische Renault Zoe, een compacte gezinsauto in de Clio-klasse.
In de Europese NEDC (een gestandaardiseerde testÂcyclus die auto’s moeten afleggen op een rollerband) is zijn actieradius 210 km. Dat is relatief veel voor een elektrisch voertuig.
Renault verpakt bijzondere techniek in een vrij alledaags design. Met name het energiebeheer vertoont noviteiten. Zo is samen met Bosch een geavanceerd regeneratief remÂsysteem ontwikkeld dat bij remmen energie terugwint, met de motor als generator. Deze ‘brake by wire’ vereist een verfijnde balans tussen het elektrische regelsysteem en de mechanische remmen.
Ook nieuw is de toepassing van een warmtepomp in een auto. Wim Kleijn van Renault: ‘Het is bekend van woonhuizen. De uitdaging was het vinden van algoritmen om dat in een auto juist te laten werken. Zie het als een airco die we voor verwarming feitelijk in omgekeerde richting gebruiken: de condensor wordt een verdamper. Dat werkt driemaal efficiënter dan een klassieke verwarming.’
Het meeste ontwikkelingswerk zit in de oplaadtechniek. Het onder de voertuigbodem gebouwde lithiumion accupakket (22 kWh, 400 V) kan aan een snellaadzuil (43 kW) binnen een half uur op 80 % van zijn capaciteit worden gebracht. Dergelijke krachtige laadpunten zijn weliswaar nog zeldzaam, maar dat kan veranderen, zegt Kleijn. ‘Met ingebouwde techniek als de onze kun je voor een kwart van de huidige kosten zo’n snellader plaatsen.’
Aan de meer gangbare 11 kW- en 22 kW-laadpunten laadt de auto minstens zo efficiënt op, claimt ontwikkelingstopman David Twohig. ‘Het laadsysteem in de auto kiest automatisch de beste strategie. Het systeem is uniek omdat we de reeds aanwezige spoelen van de elektrische motor en de omvormertechniek ook bij het laden gebruiken. Met het oog op de veiligheid maken we het onmogelijk om de auto aan een gewoon stopcontact te laden. Een wandbox is het minimum. Daar zal de consument aan moeten wennen.’