Formule 1-techniek in de supermarkt

Rijkert Knoppers

Zo’n 1.400 Britse Sainsbury’s-supermarkten gaan de Aerofoil-techniek, ontwikkeld door ingenieursbureau Williams Advanced Engineering (WAE) toepassen om te voorkomen dat de koude lucht vanuit open koelvitrines wegstroomt. Deze techniek bespaart naar verwachting tot 15 % aan energie.

De toepassing ziet er zeer eenvoudig uit: aan de voorkant van elke plank in de koelvitrine is een langwerpig horizontaal profiel bevestigd, dat de turbulentie van de neergaande koude luchtstroom reduceert en zo voorkomt dat deze lucht naar buiten stroomt. Een bijkomend voordeel van deze aanpak is dat de klanten minder last hebben van het ‘koude gangpad syndroom’: de temperatuur vlak voor de koelvitrines stijgt dankzij deze toepassing met ongeveer 4 °C.

Interessant is dat de techniek voortkomt uit onderzoek naar het verbeteren van de stroomlijn van Formule 1-racewagens. WAE combineert haar ingenieursactiviteiten al veertig jaar met deelname aan de Formule 1, onder meer met een eigen raceteam. ‘Het werken met Sainsbury laat zien hoe de Formule 1-races een stimulans kunnen zijn voor verandering’, aldus WAE-directeur Craig Wilson. ‘Zolang lichtkwaliteit en duurzaamheid traditionele industrieën radicaal veranderen, is er een enorm groeipotentieel voor ons bedrijf om energie-efficiënte technieken buiten de auto-industrie in een heel scala van sectoren toe te passen.’

Het in het Engelse Bollington gevestigde startupbedrijf Aerofoil Energy heeft het product in eerste instantie bij vijftig Sainsbury’s uitgeprobeerd. De resultaten waren zo goed dat de op een na grootste supermarktketen van Groot-Brittannië de Aerofoil nu dus gaat installeren in al haar 1.400 vestigingen.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required