Leendert van der Ent
De Chinese Grove Hydrogen Automotive Company in Wuhan wil nog dit jaar waterstofauto’s op de Chinese wegen krijgen.
Een jaar later volgt de rest van de wereld en in 2025 wil Grove wereldmarktleider op het gebied van waterstofauto’s zijn. De actieradius van de wagen waarmee de fabrikant nu komt, bedraagt 1.000 km dankzij een grote tank, een carrosserie uit koolstofvezel en slimme remenergie-regeneratie.
‘Vandaag lanceren we ons merk voor waterstofauto’s Grove’, zei CEO prof. Hao Yiguo op 26 maart. Aan de basis staat een in drie jaar zelf ontwikkelde aandrijflijn met brandstofcellen. Maar daar blijft het niet bij: Hao heeft het daarnaast over ‘geavanceerde technologieën die veel minder energie vergen dan wanneer we alleen maar waterstof in een auto hadden ingebouwd.’ Hij doelt hiermee onder meer op de combinatie van koolstofvezel en aluminium voor doeltreffende kreukelzones, een productieproces met lage CO2-uitstoot en milieuvriendelijke lak.
Chinese klanten kunnen hun Grove deze maand op de Shanghai Motor Show bestellen. Na deze eerste grote SUV volgen meer modellen; het merk zelf spreekt van een ‘agressief modellen- en productieplan’. Voor de ontwerpen is Groves Design Centre in Barcelona, onder leiding van de ervaren Christopher Reitz (die wordt genoemd als medeoprichter van het merk), verantwoordelijk.
Grove is een dochter van het Institute of Geosciences and Environment (IGE) van de Universiteit van Wuhan. Over dat instituut – tevens een bedrijf dat waterstof produceert uit industrieel afval – is nauwelijks iets vindbaar. Hoe serieus is een automerk als dochter van de milieufaculteit? Ellart de Wit, CTO van HyGear in Arnhem, specialist in waterstofreformers: ‘Neem het maar serieus. China wil echt iets doen aan de luchtkwaliteit in de steden. De snelheid waarmee het land waterstoftechnologie introduceert is verbluffend.’
De eerste stap waren waterstofbussen. De Wit: ‘Die worden inmiddels in grote aantallen geproduceerd. Nu komen de waterstofauto’s. Prima, voor het milieu geldt: hoe meer waterstofauto’s hoe beter.’