E-fiets op zonne-energie

Leestijd: 2 minuten

Mischa Brendel

  • Prototype
  • Voorwiel met zonnecellen

Op 23 februari presenteerde Solar Application Lab (SAL) aan de TU/e het prototype van de Solar-Bike, een elektrische fiets die op zonne-energie loopt.

Het prototype heeft in het voorwiel in totaal zestig zonnecellen die voldoende zonne-energie kunnen converteren in elektrische energie, om de 36 V voorwielmotor aan te drijven. ‘Een energy transfer unit met sleepcontacten maakt de energieoverdracht mogelijk’, aldus Marc Peters, oprichter en eigenaar van SAL. Een accu die zich bij het prototype op de bagagedrager bevindt, slaat de elektriciteit op. Hierdoor is opladen aan het net overbodig.



(Copyright: Bart van Overbeeke)

Tegelijkertijd met de presentatie van de zonnefiets, start SAL, die de S-Bike in samenwerking met de TU/e en de bedrijven Segula en Ebike Nederland ontwikkelde, met zowel een gebruikerservaringstest, als een veldtest voor studenten van de TU/e. Beoogde gebruikers van de S-Bike zijn onder meer forenzen die nu nog de auto pakken en fietskoeriers. Een gebruikerservaringstest in de steden Enschede, Eindhoven en Nijmegen moet SAL meer vertellen over de gewoonten en behoeften van de potentiële gebruikers. Op basis van deze minimaal zes maanden lopende test, wordt de zonnefiets vervolgens verder uitgewerkt.

De veldtest met de studenten van de TU/e is bedoeld om te kijken welke technologieën er verder eventueel nog in de fiets kunnen worden verwerkt. Peters: ‘Een voorbeeld is draadloze energieoverdracht tussen diverse S-Bikes. Denk aan inductieve koppelingen en antennes, waarbij in een groep fietsers de fietsen met een overschot aan energie dit overschot overdragen naar de fietsen met de leegste accu’s.’ Peters benadrukt dat dit echter vooral bedoeld is als exercitie voor studenten.

SAL zoekt investeerders om de fiets verder te ontwikkelen. Zo moet deze onder meer hufterproof worden en werken onder alle weersomstandigheden. markt.

Lees ook

Nieuwsbrief