E-bussen laden met remenergie treinen

Mark van Baal

Ondernemer Arjan Heinen wil de remenergie van treinen gebruiken om stadsbussen in Apeldoorn te laten rijden.

‘Reken maar uit: een trein van 700 ton, die met een snelheid van 80 km/h een station binnen rijdt, heeft een kinetische energie van bijna 50 kWh,’ zegt de oprichter van Hedgehog Applications, dat het project gaat uitvoeren.

Alle moderne treinen hebben weliswaar een regeneratief remsysteem, dat remenergie omzet in elektriciteit, maar ze kunnen deze elektriciteit meestal niet kwijt via de bovenleiding. Verreweg het grootste deel van de remkracht moet daarom van mechanisch remmen komen, wat slechts warmte, slijtage en fijnstof oplevert.

Heinen, tevens oprichter van E-Traction, een onderneming in elektrische aandrijvingen, wil alle remenergie gebruiken. De 180 treinen die per dag op station Apeldoorn stoppen, kunnen 9 MWh leveren, genoeg om 30 stadsbussen op te laten rijden, berekende de ondernemer.

Tot nu toe waren er twee problemen met regeneratief remmen. Ten eerste: de NS koopt zijn elektriciteit zo goedkoop in, dat er geen business case was voor de NS. Ten tweede: hoe sla je de elektriciteit op? Elektrische stadsbussen lossen beide problemen op. Het project kan worden gefinancierd uit de brandstofbesparing: 30 bussen gebruiken in 12 jaar zo’n € 18 miljoen aan diesel. Ten tweede kan de elektriciteit via een buffer worden overgeslagen op de batterijpakketten van de bussen.

Een groep van deelnemende bedrijven, waaronder aannemer BAM, stadsvervoerder Syntus, ING Bank en technische bedrijven tekenden een intentieverklaring om het plan uit te voeren. ‘Nu moeten we NS en Prorail verleiden.’

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required