Dockwise voert wrak van Costa Concordia af

Mischa Brendel

Boskalisdochter Dockwise uit Breda heeft het contract verworven voor het afvoeren van het wrak van de Costa Concordia, het reusachtige cruiseschip dat op 13 januari 2012 voor de kust van het Italiaanse Isola del Giglio aan de grond liep, waarbij in totaal 32 doden vielen. Toen de Costa Concordia aan de grond liep, scheurde de romp en kapseisde het schip.

Om het cruiseschip te bergen zal het in zijn geheel op de Dockwise Vanguard geladen worden. Dit is het grootste halfafzinkbare schip ter wereld en oorspronkelijk bedoeld voor transport van olie- en gasplatforms op zee.

Het schip is circa 275 m lang en 70 m breed, de Costa Concordia is meer dan 290 m lang en zal dus uitseken.

De Vanguard zal zijn ballasttanks vol laten lopen om zo het dek af te laten zinken tot onder de waterspiegel. Vervolgens wordt de Costa Concordia op de Vanguard gesleept, waarna de laatste zijn ballasttanks weer leegpompt, zodat het dek weer boven water komt (zie ook de animatie via de link aan het eind).

Boskalis meldt dat de Vanguard een aantal aanpassingen ondergaat om het laden van de Costa Concordia in zijn huidige staat mogelijk te maken. Om welke aanpassingen het precies gaat, vertelt Boskalis niet, maar vermoedelijk wordt het dek op bepaalde punten verstevigd en komen er steunpalen voor de Costa Concordia, zodat deze stabiel op het dek kan blijven staan.

Het was Smit – eveneens een Boskalis-dochterbedrijf – dat direct na de ramp de brandstof en smeerolie uit het scheepswrak pompte. Smit werd destijds ook getipt voor het rechttrekken van het scheepswrak, maar die opdracht ging naar het Amerikaanse Titan Salvage en het Italiaanse Micoperi. Zij trokken het schip recht met behulp van een onderwaterplatform en ballasttanks.

Het contract voor het laden en afvoeren van het cruiseschipwrak (naar een overigens nog onbekende locatie) levert Dockwise circa € 22 miljoen op. De operatie staat gepland voor medio 2014.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required