'Dit is een fundamentele verandering in de maakindustrie'

Leestijd: 2 minuten

Jan Spoelstra

Een recent rapport van het Europees Octrooibureau beschrijft Europa als de hub voor 3D-printen en additive manufacturing. Deze techniek biedt volop kansen voor mkb, startups en kennisinstellingen.

Hoofdeconoom Yann Ménière van het Europees Octrooibureau (EOB) onderscheidt twee soorten business cases als de belangrijkste die voorkomen bij bedrijven voor 3D printen (3DP) en additive manufacturing (AM). Allereerst gaat het om specifiek toegesneden (customized) high-end producten waar een hogere prijs voor gevraagd kan worden. ‘Denk aan de medische wereld, waar 3D geprinte organen, geprint uit echt weefsel een opkomende technologie is. De Covid-19 pandemie heeft bovendien laten zien hoe 3DP de traditionele supply chain heeft beïnvloed door snel, op locatie en op maat gemaakt onderdelen voor medische apparatuur te fabriceren.’ We spreken Ménière kort nadat hij bij de tandarts een 3D-printer voor tanden en kiezen had gezien.

Een tweede type business case komt voort uit de complexe vormen die met 3DP gefabriceerd kunnen worden. ‘Het gaat dan om kleine series van complexe systemen,’ aldus Ménière. ’Denk aan vliegtuigmotoren met vele complexe precisie-onderdelen, of aan de bouw, waar je nu betonnen panelen voor bruggen en huizen met slimme vormen kunt laten printen.’

Met 3DP en AM verandert de maakindustrie op een manier die de wereld niet eerder gezien heeft. ‘Automatisering en robotisering kennen we al eeuwen met de opkomst van machines,’ vervolgt Ménière die verwacht dat deze technologie nieuwe hoogwaardige banen met zich mee gaat brengen. ‘Maar de manier waarop je producten maakt is nu fundamenteel anders.’

Dat is de reden geweest voor het EOB om een uitgebreide studie te verrichten naar de impact van 3DP. In het rapport ‘Patents and additive manufacturing – Trends in 3D printen technologies’ laat het EOB zien hoe patentaanvragen op het gebied van 3D printen zich ontwikkelen in verschillende regio’s, welke bedrijven koploper zijn en wat we van de techniek kunnen verwachten in de toekomst.

Het blijkt dat meer patentaanvragen uit de VS en Europa komen dan uit Azië. Lost 3D printen zijn belofte in dat veel productie weer lokaal gaat gebeuren? Ontwerpen op één plaats, geautomatiseerde productie wereldwijd; hetgeen zou concurreren met de verschuiving van productie naar het verre oosten van de afgelopen decennia. ‘Niet helemaal. Het gaat hier niet om massaproductie van standaardproducten, maar om “mass-customization”’, aldus Ménière. ‘Grote kledingmerken als Adidas en Nike zetten de techniek bijvoorbeeld in om schoenen en kleding volledig op maat te printen.’

Verder is het opvallend dat in Azië technologie als 5G en AI sterk toegepast wordt, en de hightech innovaties rond 3D-printen maar mondjesmaat. Ménière: ‘Digitale communicatie en AI zijn echte champions-markten; enkele grote spelers die de markt domineren, zoals Huawei. Bij 3DP en AM zijn de toepassingen eindeloos. Dat leidt tot een breed versnipperd scala aan uitvindingen en innovaties. Dat diffuse karakter van deze ontwikkeling past heel goed bij het ecosysteem van kennisinstellingen, startups en mkb bedrijven in Europa.’

 

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required