Delfts verkeersmodel bekijkt hele stad

Thomas van de Sandt

Waar de huidige verkeersmodellen alleen nog op het niveau van individuele voertuigen of wegen kijken, heeft de TU Delft een model ontwikkeld dat een hele stad onder de loep kan nemen.

Victor Knoop, universitair docent verkeersstroming, demonstreerde het model op 12 januari in Washington tijdens de Annual Meeting of the Transportation Research Board, het belangrijkste jaarlijkse wetenschappelijke congres over verkeer.

Het model kijkt niet naar alle afzonderlijke wegen in de stad – dat zou te veel rekentijd vergen – maar verdeelt het geheel in verschillende regio’s. ‘Eerder hebben we al gezien dat er een directe relatie bestaat tussen de hoeveelheid auto’s binnen een bepaald gebied en hun gemiddelde snelheid’, vertelt Knoop. ‘Met dit model kun je berekenen hoe je de toestroom van het ene naar het andere gebied moet reguleren om te voorkomen dat een bepaald gebied te druk wordt. Zo kun je een druk stedelijk centrum optimaal ontsluiten. Het model rekent de situatie in een redelijk grote stad in een seconde of tien door.’

Belangrijk is wel om de deelgebieden goed te kiezen. Knoop: ‘De verkeerstoestand in zo’n gebied moet redelijk homogeen zijn; de snelheid mag niet te veel variëren. Je gaat niet een buitenwijk met het centrum combineren. Typische afmetingen van een deelgebied zijn 1 tot 4 km2.’

Knoop ziet twee manieren om auto’s buiten een bepaald gebied te houden: door ze tegen te houden of een omweg te laten maken, bijvoorbeeld met verkeerslichten of matrixborden. ‘Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je 5 minuten buiten de stad moet wachten, waardoor je uiteindelijk toch 10 minuten eerder op je bestemming bent.’

Het model is nog niet in de praktijk getest, maar Knoop houdt zich aanbevolen. ‘Ik zou er graag in een Nederlandse stad mee aan de slag gaan.’

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required