Boorsma na vijftig jaar van alle (bouw)markten thuis

Leestijd: 3 minuten

Bart Stam

Boorsma in Drachten (hoofdkantoor), Amersfoort en Urk bestaat vijftig jaar. Sinds 1969 is de schepping van ir. Kees Boorsma (84) uitgegroeid tot een succesvol ingenieursbureau met 55 medewerkers en een brede orderportefeuille. ‘Wij zijn zowel sterk in de bouw als in infrastructuur,’ zegt directeur ir. Jan Wessels. ‘Dat is bijzonder voor een ingenieursbureau van onze omvang.’

Het kost Jan Wessels, die aan de faculteit Civiele Techniek van de TU Delft afstudeerde op betonconstructies, weinig moeite om Boorsma te omschrijven. ‘We zijn een zelfstandig ingenieursbureau met korte communicatielijnen. Geen accountmanagers die inhoudelijk niet van de projecten op de hoogte zijn maar uitsluitend ‘meewerkende’ projectmanagers. Door deze inhoudelijke kennis van zaken kunnen we snel schakelen met onze opdrachtgevers.’

Hij vervolgt: ‘We hebben een breed takenpakket: zowel bouwprojecten als civiele techniek en infrastructuur, inclusief het ontwerp van werktuigbouwkundige installaties. Onze specialismen zijn in de infrastructuur beweegbare bruggen en sluizen. Ook richten we ons de laatste jaren steeds meer op spoorwegprojecten. En in de bouwdiscipline staan we bekend om onze decennialange ervaring met houtskeletbouw.’

Ir. Kees Boorsma besloot in 1969 een eigen ingenieursbureau op te richten na elf jaar Haskoning. ‘Dat was letterlijk op een zolderkamer in Leeuwarden,’ vertelt Wessels die zelf in 1995 in dienst kwam. In 1976 kocht Boorsma een bedrijfspand in Drachten, later kwamen Amersfoort en Urk (2017) erbij.

In de beginperiode hadden de projecten vooral betrekking op de bouw en bouwmanagement (utiliteitsbouw, kantoren, winkels, bedrijfspanden en woningen). Daarna volgde een stapsgewijze uitbreiding naar het ontwerp van werktuigbouwkundige installaties, medio jaren negentig kwamen civiele techniek en infrastructuur erbij. Wessels: ‘Inmiddels bestaat de helft van onze omzet uit bouwprojecten en bouwmanagement, de andere helft uit infrastructuur.’ Sinds begin 2019 is Boorsma preferred supplier van ProRail, waardoor het ingenieursbureau ook spoorprojecten uitvoert. Recente voorbeelden zijn de ontwerpen voor een spoorwegonderdoorgang in Haren en de uitbreiding van station Europapark in Groningen.

Wessels heeft deze verbreding van het bureau van nabij meegemaakt. Afgestudeerd op thermische effecten bij de verharding van beton, kon hij direct bij Boorsma aan de slag als constructeur voor de nieuwe Afvalverbrandingsinstallatie Twente. Daarna groeide hij door naar projectleider, gevolgd door diverse managementfuncties. Toen Kees Boorsma in 2016 besloot het rustiger aan te gaan doen, werd Wessels directeur. ‘Daarnaast blijf ik als adviseur infrastructuur en waterbouw betrokken bij sommige projecten. Ik vind het leuk, en ook belangrijk, om rechtstreeks contact te houden met onze klanten.’

Gevraagd naar aansprekende projecten noemt hij het ontwerp voor een nieuwe, tweede droogdokhal voor De Vries Scheepsbouw in Makkum, bestemd voor luxe superjachten. ‘Dat project hebben we net afgerond,’ vertelt Wessels trots. ‘Het bijzondere van deze opdracht is dat het gehele constructief ontwerp hebben gedaan. Zowel de funderingen, dam- en combiwanden en het onderwaterbeton voor het droogdok als het bouwkundig ontwerp van de bovenliggende hal.’

In de afgelopen jaren was Boorsma bij veel sluizenprojecten betrokken, zowel renovatie als nieuwbouw. Een belangrijke was de vergroting van de complexen Born, Heel en Maasbracht als onderdeel van het project Maaswerken. Een bijzonder project is ook het nieuwe Technisch Coördinatie Centrum voor Port of Amsterdam. Dit gebouw bestaat, met uitzondering van de betonvloer, uit houtskeletbouw. ‘Dat is sinds 1985 een specialisme van ons,’ aldus Wessels. ‘Zo hebben we onlangs het constructief ontwerp gemaakt voor het Ebbingekwartier in Groningen. Een wooncomplex van vier verdiepingen op een parkeergarage. Ik verwacht dat deze bouwmethode de komende jaren flink gaat groeien.’

We spreken Jan Wessels in de Amsterdamse wijk IJburg, vlakbij de nieuwe brug bij de Wim Noordhoekkade. Boorsma tekende voor het constructief ontwerp. Het kunstwerk verbindt het Haveneiland met het nog maagdelijke Centrumeiland. ‘Dit brugontwerp van Benthem Crouwel behoort tot een familie van bruggen op IJburg,’ merkt Wessels op. ‘Het gaat om een staal-betonconstructie waarbij de fiets- en voetgangersbruggen losstaan van het betonnen autodek.’

Gevraagd naar de toekomstplannen zegt Wessels. ‘We zijn een familiebedrijf dat zelfstandig wil blijven en vooral door autonome groei in omvang wil toenemen om onze klanten op meerdere disciplines van dienst te kunnen zijn. Nederland is onze thuismarkt, al voeren we incidenteel buitenlandse projecten uit. Vijf jaar geleden hebben we twee steigers voor zeeschepen ontworpen in Suriname en waren we daar betrokken bij meerdere kustbeschermingsconstructies en dijken, momenteel zijn we bezig met een beweegbare brug in de haven van Antwerpen. Maar dat zijn uitzonderingen.’

 

 

 

Lees ook

Nieuwsbrief