Rob van Ginneken
De ontwikkelingsafdeling van BMW, Forschung und Technik GmbH, onthulde vorige week een spraakmakend studieproject.
Het betreft een hybride BMW 1-serie met een niet eerder vertoonde combinatie van een viercilinder benzinemotor met een 5 kW PEM-brandstofcel. Die laatste zet waterstofgas om in elektrische energie, die voldoende krachtig is om de auto in de stad volledig elektrisch te laten rijden, aldus BMW. Op de achteras is daarvoor een 82 kW sterke elektromotor gebouwd. Die betrekt zijn kracht uit een pakket supercaps, een groot type condensatoren.
Â
Raymond Freymann, leider van de BMW-ontwikkelingsafdeling: ‘De verbrandingsmotor is uitsluitend bedoeld voor lange afstanden. In de stad rij je elektrisch. We hebben vastgesteld dat gemiddeld 3 tot 7 kW dan voldoende is, afhankelijk van het formaat van een auto. De supercaps fungeren daarbij als buffer. Bij piekbelasting, zoals optrekken, kunnen ze tot tien seconden lang 80 kW vermogen leveren. Dat is lang zat, want in de stad ben je veel eerder op snelheid.’
Â
Het concept kan redelijk betaalbaar worden, verwacht BMW. Freyman: ‘Zo’n kleine brandstofcel kan hopelijk net boven de duizend euro uitkomen en supercaps zijn veel goedkoper dan bijvoorbeeld lithiumionaccu’s.’ BMW verwacht dat waterstofgas vooral in grote steden vrij snel beschikbaar zal komen.