Nieuws
0

Bio-extender schroeft actieradius elektrische auto op

Henk Klomp

De Arnhemse waterstofpionier Hygear heeft een generator ontwikkeld om de actieradius van een elektrische auto te verviervoudigen. De ontwikkeling ligt echter stil.

‘De subsidie is op, dus de ontwikkeling van de bio-extender ligt nu stil’, vertelt Ellart de Wit van Hygear. Het Nederlandse Duracar beperkt zich voor hun elektrische bestelbusjes voorlopig tot batterijen. Agentschap NL zet de geldkraan dicht, omdat men niet snel genoeg een marktintroductie verwacht.

 

‘Inderdaad zal een component die je zo naast een verbrandingsmotor kunt plaatsen, wel eerder op de markt komen. Het duurt immers nog tijden voordat elektrische voortstuwing even betaalbaar is als de verbrandingsmotor. Toch is de verbrandingsmotor natuurlijk de zwakke schakel in het rendement van een auto. Dat is een soort oven, die ook nog een beetje voortstuwing levert’, aldus De Wit.

 

Het rendement van een elektromotor ligt veel hoger dan die van de verbrandingsmotor. Zelfs als een brandstof zoals dimethylether (DME) of biomethanol eerst wordt omgezet naar waterstof, van waterstof daarna in een brandstofcel stroom wordt gemaakt en met deze stroom een elektromotor wordt aangestuurd, rijdt de auto zuiniger dan als die brandstof direct de verbrandingsmotor ingaat, stelt De Wit. ‘Als je een van de batterijpakketen in een elektrische auto vervangt door onze generator op bioethanol of dimethylether, kan de elektrische auto op één tankbeurt niet honderd maar vierhonderd kilometer rijden. Bovendien kun je DME, de toekomstige vervanger van diesel, veel sneller tanken dan dat je een batterij kunt opladen.’

 

Methanolkraker

De generator bestaat uit een methanolkraker en een stationaire brandstofcel. Een paar jaar geleden bracht Hygear al als eerste een aardgaskraker op de markt die waterstof produceert. De kraker kan op het terrein van een glasfabriek of voedingsproducent waterstof maken voor ongeveer een tiende van de huidige kostprijs. ‘Het principe van de omzetting van methanol is eigenlijk dezelfde als die van aardgas: het kraken van koolwaterstoffen met behulp van een katalysator. Maar bij methanol en DME kan dit onder lagere temperaturen en bij atmosferische druk. Daarnaast zijn nieuwere brandstofcellen goed bestand tegen het mengsel van waterstof en koolstofdioxide dat daarbij ontstaat. Terwijl onze aardgaskraker nu zo groot is als een koelkast, zal de BioXtender niet veel groter en zwaarder hoeven te zijn dan een batterij.’

 

Voor een actieradius van 400 km, moet zo’n 5 kW aan brandstofcelvermogen worden bijgebouwd. ‘Hoe minder brandstofcel, hoe betaalbaarder.’ De piekvermogens bij het versnellen en optrekken moeten worden geleverd door veel goedkopere batterijen, die de BioXtender continu kan opladen.

Onderwerp: Energie

Meer relevante berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×