Binnenvaartschip tankt waterstof bij zonne-eiland

Leestijd: 2 minuten

Redactie

Om de binnenvaart te verduurzamen hebben SolarDuck en Voyex een R&D-samenwerking opgezet om emissievrij varen op waterstof mogelijk te maken. De oplossing die zij bieden is technisch haalbaar, veilig, makkelijk én betaalbaar. Bovendien zonder brandstoftransport, omdat de ‘waterstofolie’ wordt getankt bij de bron: het drijvende zonne-eiland dat vanaf april 2021 op de Waal getest gaat worden. De provincie Gelderland steunt deze innovatie met 350.000 euro.

De testopstelling bij binnenvaartonderneming Dekker in IJzendoorn is de eerste in Nederland in zijn soort. De Nijmeegse start-up SolarDuck levert het zonne-eiland dat bestaat uit vier aan elkaar gekoppelde platforms met elk 39 zonnepanelen. Deze modulaire platforms zijn volgens SolarDuck ook geschikt voor op zee, maar zullen eerst getest worden op de Waal op de effecten van stroming en wind. Begin april wordt het zonne-eiland in z’n geheel vanaf Gorinchem stroomopwaarts naar de werkhaven van Dekker in IJzendoorn versleept. Volgens Koen Burgers, ceo van SolarDuck, wordt dat een bijzondere gebeurtenis.

Het drijvende zonne-eiland, dat 65 kilowatt aan piekvermogen produceert, is aangesloten op een 10 kilowatt electrolyzer waarmee waterstof wordt geproduceerd. De waterstof wordt gekoppeld aan een ‘Liquid Organic Hydrogen Carrier’ (LOHC), een olie-achtige vloeistof die als drager voor de waterstof dient. “Deze ‘waterstofolie’ kan op kamertemperatuur, onder dezelfde atmosferische omstandigheden als bijvoorbeeld diesel vervoerd worden”, vertelt Wiard Leenders, ceo van Voyex, een maritieme start-up gevestigd in IJzendoorn.

Een ruim honderd jaar oud familiebedrijf werkt in dit project samen met twee jonge maritieme start-ups. V.l.n.r. Gert Pomstra (Dekker), Koen Burgers (SolarDuck) en Wiard Leenders (Voyex). De tekst gaat verder onder de foto (beeld: Dekker Groep).

Ook de manier waarop de olie vervolgens de waterstof weer vrijgeeft als input voor de stroomwekking aan boord, is een onderdeel van de testopstelling. “De olie zelf kan weer als energiedrager hergebruikt worden”, zegt Leenders. Zo is de hele keten van energieopwekking tot en met het veilig varen op waterstof binnen handbereik. 

Het project heeft de naam ‘The Atoll’, verwijzend naar de film ‘Waterworld’, waarin een kunstmatig eiland in zijn eigen energiebehoefte voorziet. SolarDuck en Voyex hebben de langetermijn-ambitie met drijvende zonne-eilanden op zee waterstof te produceren voor de scheepvaart en andere zware toepassingen, ieder vanuit hun eigen invalshoek.

Dat SolarDuck en Voyex voor een testlocatie bij Dekker in IJzendoorn aanklopten, is geen toeval. De binnenvaartondernemer en grondstofleverancier voor de bouw van huizen, wegen en dijken stimuleert de ontwikkeling van waterstof voor transport. “Onze drijvende zandfabrieken zijn al vergaand verduurzaamd, maar voor onze scheepvaart zoeken wij nog een oplossing”, zegt Gert Pomstra, groepsdirectielid van Dekker. “We ondersteunen de innovatie van SolarDuck en Voyex van harte, in de hoop dat deze bijdraagt aan een verduurzaming van de binnenvaart.”

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required