Big Data voorkomt grote uitval voor NS

Leestijd: 2 minuten

NS

Techniek is al 175 jaar lang dé basis van het succes van NS. Het zorgt ervoor dat de treinen rijden, maar ook dat deze veilig, comfortabel en duurzaam zijn. De technici van NS werken aan en met innovatieve technieken, en interessante en complexe projecten.

Falco Mooren (materieelmanager/vlootmanager en projectmanager NS) vertelt over Hightech preventie bij NS. ‘Met mijn team beheer ik een van de intercityvloten van NS, namelijk de ICM-enkeldekstreinen, in de volksmond ook wel Koploper genoemd. Die serie omvat 137 treinstellen, samen goed voor 460 rijtuigen. Het onderhoudsbudget bedraagt tientallen miljoenen per jaar, dus het is belangrijk dat we daarin de juiste keuzes maken. Daarnaast ben ik betrokken bij de afhandeling van veiligheidsincidenten.’

Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Daarom is NS nu bezig met een zeer innovatief project: real time monitoring. Mooren: ‘Met een mobiele boord-walverbinding halen we technische gegevens van de trein naar de wal. Naast algemene meetgegevens krijgen we zo ook foutmeldingen binnen. Daarmee kunnen we preventief handelen. Stel dat de batterijlader van de trein defect is; dan weet je dat je nog twee uur de tijd hebt om de trein uit de dienst te nemen, zodat reizigers een goede en voorspelbare treinreis hebben.’

De grootste uitdaging van real time monitoring is de enorme stroom aan gegevens. ‘Big Data ja’, zegt Mooren. ‘Het is een hele klus om daar goede stuurinformatie uit te halen waarmee je iets kunt. Een spreadsheet zegt op zich nog niet zoveel; je moet ermee aan de slag.’

Ander voorbeeld. Een compressor zorgt voor genoeg luchtdruk in de remleidingen; als de remleidingen leegraken, dan slaat de compressor aan. Als de compressor echter steeds vaker aanslaat, dan kan dat een signaal zijn dat een ander onderdeel minder goed is gaan functioneren. Kortom, de waarde van de sensoren vormen patronen, en aan de hand daarvan kun je onderhoudsplannen aanpassen en uitval voorkomen. Het slimme algoritme wordt samen met een engineeringbureau in Duitsland ontworpen. ‘De experts daar hebben er geen idee van hoe een trein werkt, maar weten alles van statistiek. Maintenance Development voegt de technische kennis toe.’

Opname motorstroom in de praktijk. Lichtblauw is de motorstroom, rood de chopper uitgangsspanning, blauw de afleidchopper en groen de AC-component van de lijnstroom.

‘Zo nu en dan ga ik met een system engineer mee naar de werkplaats als collega’s zo’n motor uit elkaar schroeven’, zegt Mooren. ‘Interessant, want je hebt iets raars gesignaleerd in een abstract grafiekje en ziet dan in werkelijkheid wat het betekent.’

Wil je meer technische verhalen van NS lezen? Kijk dan op nstechwerk.nl

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required