‘Batterij breekt $100-grens in 2020’

Leestijd: < 1 minuten

Gerald Schut

In 2020 zal zijn bedrijf in staat zijn batterijen voor minder dan $ 100 per kWh te produceren, stelt Lei Zhang, de baas van de Chinese batterijfabrikant Envision Energy. Vijf jaar later zal volgens hem de grens van $ 50 per kWh geslecht worden, waarmee het lot van de verbrandingsmotor definitief bezegeld zal zijn. Zhang deed zijn voorspellingen op het Stanford Global Energy Forum.

De autobranche gaat ervan uit dat elektrische auto’s qua prijs kunnen concurreren met verbrandingsmotoren, zodra de batterijprijs onder de $ 100 per kWh zakt. De huidige prijs ligt tussen de $ 150 en $ 200. Behalve Tesla stoten autofabrikanten hun batterijdivisies af uit angst om grote investeringen te doen, die achterhaald blijken als een nieuwe batterijtechniek op het podium verschijnt.

De onderzoekers van Envision kregen door welke prijsdaling mogelijk is, nadat het bedrijf eerder dit jaar de batterijdivisie van autofabrikant Nissan had gekocht, stelde Zhang. Volgens hem zullen verbrandingsmotoren van de ene op de andere dag verdwijnen, als waren het dinosaurussen na een meteorietinslag.

Zhang reageerde op de iets behoudendere stelling van Stanford-onderzoeker Arun Majumbar, dat het nog vijf à zeven jaar zal duren voor de $ 100-grens bereikt wordt. Zhang maakt zich nog wel zorgen over de gevolgen voor het stroomnet als elektrische auto’s massaal tegelijk worden opgeladen. Zijn oplossing: ‘Internet of Things (IoT) plus kunstmatige intelligentie (AI). Daarom gebruik ik de samentrekking AIOT. Dat wordt cruciaal voor de toekomst om laden, ontladen en netbalancering te verdelen, terwijl je ook nog met weerspatronen rekening moet houden. Je hebt kunstmatige intelligentie nodig om dat op te lossen.’

Lees ook

Nieuwsbrief

Onze sponsor: