Autosalon van Genève: iedereen elektrisch

Leestijd: 2 minuten

Stef Stienstra

Porsche toont op de autosalon van Genève volgende week haar zuinigste auto ooit; de Panamera S Hybrid met een verbruik van 6,8 liter benzine per 100 km, die in Nederland zelfs het energielabel A krijgt. Elektrisch en hybride rijden zijn aandachttrekkers op vrijwel alle stands.

Hoewel hij met z’n tachtigduizend vierkante meter oppervlak niet de grootste genoemd kan worden, is de Autosalon van Genève van 3 tot 13 maart wel een van de belangrijkste autotentoonstellingen. De gehele auto-industrie treft elkaar op deze show, die zo’n 700.000 bezoekers verwacht.

 

Met de opkomst van de elektrische auto investeert de industrie steeds meer in accutechniek. Het Chinese automerk Byd is zelfs voortgekomen uit een batterijenfabriek, die groot is geworden met accu’s voor mobieltjes. De Japanse autofabrikant Mitsubishi, die naast haar eigen MiEV, ook de volledig elektrisch aangedreven Peugeot iOn bouwt, ontwikkelt verbeterde lithium-ion batterijen om verder te kunnen rijden. De beloofde 160 kilometer blijkt in de praktijk niet altijd haalbaar en levert stress op, want snel even bijtanken is onmogelijk.

 

De Opel Ampera heeft een ‘range extender’, een verbrandingsmotortje om de accu zo nodig bij te laden. De verkoop van dit model (prijs 42.900 euro) begint in Genève met al duizend op voorintekening verkochte auto’s.

 

Vanuit samenwerking met de Zweedse energieleverancier Vattenfall komt Volvo in Genève met de Volvo V60 Plug-in Hybrid. Deze auto kan voorwielaangedreven op de dieselmotor alleen rijden, maar ook diesel-elektrisch hybride en volledig elektrisch aangedreven op de achterwielen. Een primeur, want geen enkele andere fabrikant biedt dit aan. De Volvo V60 Plug-in Hybrid komt in 2012 op de markt. De koolstofdioxide-emissies zijn lager dan 50 g/km, een nieuwe Europese norm, maar over de uitstoot van stikstofoxiden (waarvoor ook een nieuwe norm is opgesteld) spreekt de fabrikant niet.

 

Ook Land Rover stelt op de Autosalon van Genève haar allereerste ‘stekker-hybride’ voor, de Range_e, een op de Range Rover Sport gebaseerde vierwielaangedreven dieselhybride, die ook puur elektrisch kan rijden en waarvan de accu’s aan het elektriciteitsnet zijn op te laden.

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required