Autonoom op zeemijnenjacht

Leestijd: 2 minuten

Boris van Zonneveld

Onderzoeksinstituut MARIN heeft de mAUV ontwikkeld, een modulair autonoom onderwatervaartuig waarmee het onderzoekt hoe ze een AUV (autonomous underwater vehicle) optimaal kunnen besturen en autonoom missies kunnen laten uitvoeren. De mAUV is 3 m lang, heeft een topsnelheid van 3,6 km/h en heeft een accuduur van twee uur. Onlangs demonstreerde MARIN het vaartuig door het manoeuvres uit te laten voeren rond een zeemijn. Het opsporen daarvan is een van de toepassingen.

‘Er zijn twee soorten onderwatervaartuigen,’ vertelt Hans Cozijn van MARIN. ‘De eerste zijn torpedovormige, gestroomlijnde vaartuigen, die redelijk vlot afstanden kunnen afleggen. Ze zijn meestal alleen bestuurbaar als ze snelheid hebben, omdat ze met een roer sturen. Als ze op één plek willen blijven moeten ze rondjes varen. Ze worden met sonar uitgerust en kunnen metingen verrichten.’

De tweede soort zijn op afstand bestuurbare vaartuigen, geschikt om werkzaamheden mee uit te voeren. ‘Daar zitten werktuigen aan vast om zaken mee vast te pakken. Die vaartuigen kunnen juist weer heel goed op één plaats blijven en nauwkeurig bestuurd worden, maar zijn niet gestroomlijnd. In de mAUV combineren wij de beide functies, waardoor het vlot kan varen én goed op zijn plaats kan blijven. Die combinatie van eigenschappen is uniek. Thrusters in zowel de dwars- als verticale richting laten het vaartuig in alle mogelijke richtingen navigeren.’

Op dit moment is de mAUV nog niet volledig autonoom. ‘Onder water komen er extra uitdagingen bij,’ zegt Cozijn. ‘Je kunt omhoog en omlaag. Dus het sturen is complexer, net als het meten van de positie. Daar werken we aan.’ Er zijn meer mogelijke toepassingen. ‘In de Noordzee staan steeds meer windturbines die verbonden zijn met elektriciteitskabels. Naarmate er meer turbines staan, wordt het steeds kostbaarder om de inspectie ervan door mensen te laten uitvoeren. Ook vanuit die hoek is er interesse in autonome systemen.’ 

Lees ook

Nieuwsbrief