Stef Stienstra
Audi en Voith gaan een samenwerking aan om de serieproductie van met koolstofvezelversterkte kunststoffen dichterbij te brengen. Daartoe ontwikkelen ze een geautomatiseerd massaproductieproces voor vezel-versterkte kunststof.
Audi maakt al lange tijd gebruik van met vezels versterkte kunststoffen (CRFP: Carbon Fiber Reinforced Polymer), bijvoorbeeld in de Audi R8 en de Audi RS3 sportwagens. In de nieuwe samenwerking met industriereus Voith wil de autofabrikant delen van dit proces gaan automtiseren. Tot op heden is het laag voor lagen leggen van de vezels in een kunststof hars nog grotendeels handwerk.
Â
In eerste instantie gaat het in de samenwerking om specifieke projecten. Een voorbeeld is de Audi Carbon Ski, die komend winterseizoen al in de winkel ligt en voor Audi een proeftuin was voor samenstelling van materialen. De ski’s hebben een houten kern, diverse lagen aluminium en titanium en zijn in de buitenste lagen volledig opgebouwd uit koolstofvezels. Dit maakt de ski zo’n tweehonderd gram lichter dan vergelijkbare modellen, namelijk 1.550 gram bij een lengte van 1,70 m. Wendbaarheid staat voorop zonder in te hoeven leveren op stabiliteit, claimt Audi.
Â
Tijdens de beroemde Hahnenkammrennen in Kitzbühel (januari 2011) en de World Ski Championships (februari 2011) zijn de eerste prototypes van de Audi Carbon Ski al door skiërs getest.
Â
De nieuwe samenwerking is gebaseerd op de ervaring van Voith met de toepassing van CRFP en Audi’s reputatie veel lichtgewicht materialen te gebruiken in zijn auto’s, zoals de Space Frame-technologie. Een belangrijk bijkomend aandachtspunt is de recyclebaarheid van deze nieuwe materialen. Ook op dit gebied werken Audi en Voith samen.