Leidinggevenden hebben te weinig aandacht voor de angst en onzekerheid die AI oproept bij hun werknemers. Nu kunstmatige intelligentie al binnen enkele jaren veel banen en vaardigheden overbodig maakt, zijn leidinggevenden vooral bezig met hoe AI hun organisatie efficiënter kan maken. “Terwijl je als leidinggevende juist hoop moet geven voor de toekomst, de weg moet wijzen en plannen moet initiëren” aldus Charlotte van Asseldonk, expert in leiderschapsontwikkeling bij de TalentenLeider.
Managers en directeuren richten zich vooral op efficiëntie, omdat zij daar op worden beoordeeld. Hoe efficiënter je de tent leidt, dus meer resultaat tegen minder kosten, hoe meer credits je krijgt als leider. Daarnaast zijn leidinggevenden druk met het oplossen van allerlei dagelijkse problemen. Iemand die problemen oplost, lijkt kordaat. Ook dat geeft erkenning.
Maar intussen zijn veel werknemers bang voor de toekomst, omdat ze vrezen dat AI hun werk gaat overnemen. In 2027 zijn 44 procent van de hedendaagse vaardigheden van werkende overbodig, veel banen zullen verdwijnen, de aard van het werk verandert van inhoud naar controleren. Dit wordt onder meer door het World Economic Forum voorspelt.
Het gevolg is dat mensen geen hoop hebben, onzeker worden, hun motivatie verliezen, afhaken en zich hulpeloos voelen. Hun enthousiasme voor de toekomst is weg. Juist dat is een taak waar je als leider het verschil kunt maken. Bijvoorbeeld door je medewerkers ook in een wereld vol technologische veranderingen enthousiast te maken voor nieuwe ontwikkelingen. Daar moeten leiders veel meer tijd en aandacht aan besteden. Door plannen te initiëren, de weg te wijzen en mensen vertrouwen te geven. Je kunt hun angsten en onzekerheden voor de toekomst bespreekbaar maken.