A9 Amstelveen verdiept, tunnelplan exit

Benno Boeters

Amstelveen haalt opgelucht adem, want de minister van Infrastructuur en Milieu houdt sinds 10 maart niet meer vast aan de afspraak dat de gemeente € 100 miljoen meebetaalt aan een tunnel voor de autosnelweg A9.

Die afspraak dateerde nog van vóór 2008 en de geplande winstgevende kantoren óp de tunnel blijken luchtkastelen. Voor het nieuwe ontwerptracé-besluit staan nu een overkapping, een verdiept tracé en geluidsschermen ingetekend. Amstelveen draagt daar € 38 miljoen aan bij.

Ten zuiden en oosten van Amsterdam gaat in totaal 63 km autosnelweg (A1, A2, A6, A9 en A10) op de schop; kosten 4,4 miljard euro. De vijf deelprojecten zijn sinds vorige week te volgen op een ‘digitaal bezoekerscentrum’ van Rijkswaterstaat.

De werkzaamheden in Amstelveen beginnen pas over vijf jaar (oplevering ‘voorzien’ in 2024-2026). Nu al werken de aannemers volop aan uitbreiding van rijstroken en hoge geluidsschermen voor de A10 Oost-A1, de noordkant van Diemen. Ietsje meer naar het oosten is het grondwerk begonnen voor de tweede Muiderbrug (kokerligger, geen opbouw), over het Amsterdam-Rijnkanaal. Over negen rijstroken, inclusief twee wisselstroken, kunnen straks de auto’s passeren. Aan de westkant van die brug komt een bypass naar de A9 richting Holendrecht.

De A9 door de Bijlmermeer, de Gaasperdammerweg, gaat in 2020 grotendeels door een tunnel, die ruimte biedt aan 2×5 rijstroken en één wisselstrook. Dat werk begint volgend jaar.

Naast de € 4,4 miljard om auto’s filevrij langs Amsterdam te laten rijden, investeert de overheid ook € 1,6 miljard in verbetering van het openbaar vervoer waarmee forensen makkelijker de stad ín kunnen.

Meer informatie over het project vindt u hier. 

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required