define('DISALLOW_FILE_EDIT', true); define('DISALLOW_FILE_MODS', true); Studenten maken spoorbalast van vliegas en slib - Technisch Weekblad

Studenten maken spoorbalast van vliegas en slib

Mark van der Heijden

Studenten aan de TU Eindhoven zijn er in geslaagd afvalproducten om te zetten naar basalt. Met een hoge-temperatuuroven kunnen zij van bijvoorbeeld vliegas, slib en shredderresidu, dat nu nog wordt gedumpt, een veilig product voor de infra- en bouwsector. De tweede generatie oven, de Core Magma, maakt het mogelijk basalt in verschillende vormen en hardheden te produceren.

Vliegas komt vrij bij verbrandingsinstallaties zoals biomassacentrales en huisvuilcentrales. Met slib is het rijk aan mineralen zoals siliciumdioxide en calciumoxide. In pure vorm kunnen deze gemixt worden tot een basalt product. De afvalstromen waar het team van studenten Core mee werkt is echter niet puur, maar bevat ook metalen en plastics.

In 2019 heeft Core een smeltinstallatie gebouwd waarmee deze afvalstromen toch tot een veilig product kunnen worden gesmolten. Deze installatie installatie van CORE werkt op een temperatuur van 1400 graden. Door deze hoge temperatuur is het mogelijk om op moleculair niveau veranderingen aan te brengen waardoor nieuwe materialen ontstaan.

De kon echter niet verschillende vormen of hardheden produceren. Met de installatie die de studenten nu presenteren is dat wel mogelijk. Daarmee ligt de productie van tuintegels of spoorballast binnen handbereik.

Hiermee lossen de studenten twee problemen op. Het dumpen van de afvalstromen kan op langere termijn gevaar opleveren op het gebied van gezondheid en opslag. Met de productie van basalt in Nederland is het niet nodig dat de natuurlijke variant in het buitenland wordt gemijnd en over lange afstanden naar Nederland wordt getransporteerd.

Het onderzoek werd voor een groot deel gefinancierd door ProRail. De spoorwegbeheerder gebruikt basalt als spoorballast in treinsporen. Het bedrijf heeft als doel om in 2030 CO2-neutraal te zijn, maar ballastmateriaal is nu nog de grootste afvalstroom van ProRail met een volume van 300.000 ton per jaar. Hiermee staat in de top 3 van systemen met de grootste CO2-voetafdruk binnen ProRail.

Foto’s: Henk van den Berg

Lees ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nieuws brief
* indicates required