Thomas van de Sandt
Aan het materiaal zal het niet liggen als de roeiers van de Holland Acht tijdens de Olympische Spelen buiten de prijzen vallen. Vorige week presenteerden roeibond KNRB en ontwikkelaar DSM de nieuwe boot van milieuvriendelijk koolstofcomposiet, die door de Nederlandse roeiers al met een Formule 1-wagen wordt vergeleken.
Belangrijkste innovatie is dat de romp van de boot – opgetrokken uit het nieuwe, styreenvrije Turane-hars van DSM en versterkt met koolstofvezels – 25 procent stijver is dan zijn voorganger. Dat betekent dat de romp minder sterk vervormt onder invloed van de enorme krachten die erop komen te staan. De energie die anders door deze vervorming en bijbehorende warmteproductie verloren zou gaan, kan nu bijdragen aan de snelheid van de boot.
De roeiers zijn na de eerste trainingen enthousiast, ondanks wat onwennigheden. Sjoerd Hamburger vergelijkt de overstap in de Volskrant met die van een gewone auto naar een Formule 1-wagen: ‘Als je dan een stuurfout maakt, rij je meteen de bandenstapel in. Dat heb je ook bij deze boot. Je merkt dat hij stijver is en daardoor agressiever stuurt.’
Behalve stijf en licht, is de boot – gebouwd door het Duitste Empacher – ook op milieuvriendelijke wijze geproduceerd, stelt DSM. Het nieuwe Turane-hars van het chemiebedrijf, op basis van de thermoharder polyurethaan, is styreenvrij geproduceerd. Styreen wordt normaal gesproken gebruikt als oplosmiddel voor het hars, waarbij het ook een rol speelt bij de vernetting van het polymeer. Door bij de productie van Turane geen gebruik te maken van styreen, voorkomt DSM de emissie van deze aromatische verbinding, normaal gesproken het meest milieubelastende onderdeel van de polymeerverwerkende industrie.