Nieuws
0

20 tenten in de woestijn

Mischa Brendel

Vier Nederlandse teams met één missie: het winnen van de World Solar Challenge. Drie teams nemen het tegen elkaar en tegen teams uit andere landen op in de Challenger-klasse, waarbij de zelfontworpen zonnewagens in zo kort mogelijke tijd een afstand van 3.021 km moeten afleggen. Het vierde team racet in de Cruiser-klasse, waarbij er extra punten te verdienen zijn door de zonnewagen zoveel mogelijk te ontwerpen als echte gezinsauto.

Het zijn de zonnewagens die in de spotlight staan, maar de World Solar Challenge wordt voor een groot deel ook bepaald door de konvooien die meerijden met deze bolides op zonne-energie.

In de tweede reeks artikelen in deze serie, gaat TW nauwer in op deze konvooien: wat voor voertuigen rijden hierin en hoe dragen deze bij aan de overwinning?

Wie hoort dat het Vattenfall Solar Team nadert en verwacht meteen de beruchte NunaX te spotten, zal even geduld moeten hebben. De zonnewagen maakt namelijk onderdeel uit van een konvooi van maar liefst acht auto’s in totaal.

Vooraan rijdt de zogenoemde meteo-auto, die naar het weerbericht ter plaatse kijkt. Daarachter rijdt de pre-scout-auto, die alle control stops voorbereidt. Hierna volgt de ‘gewone’ scout-auto, die NunaX waarschuwt voor bijvoorbeeld gaten in de weg. Pas daarna volgt NunaX zelf. Maar de optocht is nog niet voorbij: na NunaX volgt de mission-control-auto, het brein van het konvooi. Dan is er de support-auto, met aan boord reserveonderdelen voor NunaX. Hierna volgt een media-auto; een vrachtwagen met aan boord het complete kampement voor het hele team – er wordt ’s nachts in tenten gekampeerd – sluit het konvooi af.

‘De meteo-auto rijdt zo’n 100 km voor Nuna uit om het actuele weer te meten’, aldus team-strateeg Michiel Aarts. De meteo-auto deelt deze functie met mission control, want ook die wagen meet het actuele weer, zij het direct achter de zonnewagen. De combinatie van gegevens die dat oplevert, moet Aarts – die in mission control zit – en collega’s helpen de optimale rijstrategie voor NunaX te bepalen.

De pre-scout-auto rijdt ongeveer 20 minuten voor NunaX uit. Aan de ingezetenen de pittige taak om bij de verplichte control stops elke 300 tot 400 km de optimale rustplek voor de zonnewagen uit te zoeken, zodat deze zo efficiënt mogelijk zonne-energie kan laden.

Net als de meteo-auto bevat mission control een windmeter, stralingsmeter en gps-systeem. Aarts rijdt in deze auto mee en bepaalt met het team wat de beste rijstrategie is, maar hij heeft uiteindelijk het laatste woord. Aarts: ‘Het geeft zeker wat verantwoordelijkheid met zich mee, maar ik ben me er al het hele jaar op aan het voorbereiden.’

Lees verder onder de foto


Mission control houdt alles in de gaten (copyright:
 Jorrit Lousberg)

Wat indruk op Aarts maakt, is de gigantische logistieke operatie die er nodig is om 38 man – zoveel gaan er mee – in de woestijn te laten kamperen. ‘Twintig tenten in de woestijn. Dat symboliseert het konvooi mooi.’

Meer relevante berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×